AKTUALNOŚCI & NOWOŚCI

Jak tworzyć i dodawać posty 3D na Facebooku – poradnik

Arkadiusz Kamiński, CEO & Founder

23 Luty 2018

Facebook wprowadził posty 3D do News Feeda

Dodawanie efektownych postów w 3D własnie zadebiutowało na Facebooku. Funkcja zapowiedziana na zeszłorocznej konferencji Oculus Connect ujrzała światło dzienne.

By oglądać model w 3D – należy najechać kursorem na pole obiektu, nacisnąć i przytrzymać obracając (funkcja 3D działa również w mobilnej aplikacji Facebooka). Dostępna jest także możliwość przybliżania wizualizacji – wystarczy przytrzymać klawisz shift i użyć do przybliżania rolki w myszce, lub wykonać gest „pinch” na urządzeniu mobilnym (możliwe jest także przenoszenie modelu poprzez przytrzymanie go prawym przyciskiem myszki).

 

Posty 3D już dostępne na Facebooku! Najedź kursorem na pole obiektu, naciśnij i przytrzymaj obracając w dowolnym…

Opublikowany przez techia na 23 lutego 2018

Jak działa dodawanie postów 3D

Dodawanie wizualizacji 3D nie różni się niczym od dodawania obrazków czy filmów na Facebooka. Wystarczy przenieść za pomocą myszki plik w specjalnym formacie (poradnik tworzenia prostego modelu poniżej) do własnego News Feeda. Co ważne, funkcja jest aktywna dla każdego użytkownika – nie musimy posiadać firmowego profilu czy fanpage. Po dodaniu naszego elementu, możemy dodatkowo wybrać kolor tła dla naszej wizualizacji.

Poradnik tworzenia prostej wizualizacji

Facebook zdążył dodać już krótką dokumentację na temat dodawania postów w 3D, oraz informacje na temat obsługiwanego formatu i programów go wspierających. Na razie na Facebooka można dodawać jedynie wizualizacje w formacie GLB (binarną wersję formatu glTF 2.0). Plik nie może być większy niż 3mb, oraz musi spełniać wiele wymogów.

My postanowiliśmy do stworzenia naszej prostej wizualizacji wykorzystać darmowe narzędzia Microsoftu, mianowicie 3D Builder, oraz następce jednego z największych programów graficznych na świecie – Paint 3D. Prócz wyżej wymienionych programów, do stworzenia prostego modelu w 3D, potrzebujemy jedynie zwykłej grafiki w formacie PNG (może być to logo, emblemat czy ikona jak w naszym przypadku).

1. Tworzymy model w 3D Builder

Pierwszym krokiem jest uruchomienie programu 3D Builder, oraz stworzenie czystej sceny (Opcje – > Nowa Scena). Następnie potrzebujemy nasz prosty model (logo, element, ikona) w zwykłym formacie PNG (przeźroczyste tło). Klikamy (Wstaw -> Załaduj Obraz), następnie ukazuje nam się utworzony przez program podstawowy model 3D.

2. Eksportujemy model do formatu OBJ

Po stworzeniu podstawowego modelu, możemy zmienić jego położenie (obrót, przenieś) używając prostych przycisków umieszczonych poniżej elementu. Po ustawieniu modelu do oczekiwanej przez nas pozycji eksportujemy go (Opcje -> Zapisz jako -> wybieramy format OBJ).

3. Importujemy model do Paint 3D

Po wyeksportowaniu modelu poprzez 3D Builder do formatu OBJ, musimy zaimportować go do programu Paint 3D. Następnie ukaże nam się nasz długo wyczekiwany model, możemy zmienić jego kolor lub położenie (zaznaczamy obiekt, uprzednio klikając lewy górny przycisk).

4. Eksportujemy model do formatu GLB – gotowe!

Po ułożeniu modelu w programie Paint 3D, dochodzimy do powodu jego użycia. Otóż, 3D Builder nie umożliwia eksportowania wizualizacji w formacie GLB, jednakże Paint 3D posiada taką opcję.

By wyeksportować gotowy plik w formacie wspieranym przez Facebooka, pozostało nam kliknięcie menu opcji, następnie „Eksportuj Plik„, gdzie wybieramy format „3D – GLB„. Gotowe – teraz wystarczy tylko przeciągnąć plik GLB do naszego Facebookowego feeda, wybrać tło i nasz nowoczesny post z wizualizacją 3D zostanie opublikowany.

Nasz gotowy plik GLB, możemy sprawdzić i zweryfikować w oficjalnym walidatorze. Co ważne z punktu marketingowego, płatne promowanie postów 3D w tym momencie jest zablokowane.

Przykłady wykorzystania nowej funkcji

Nowość zdołały już zaprezentować na swoich profilach globalne marki min. Sony, Lego, Wayfair, Clash Royale czy Jurassic World. Wizualizacje 3D na Facebooku to potężne narzędzie dla marketingowców, którzy za pomocą wizualizacji będą mogli pokazać produkt potencjalnym klientom, czy wyróżnić się wśród konkurencji.

Touch/pinch Magic Archer’s 3D model to see this Legendary Card up close! Can you find the hidden message…?

Opublikowany przez Clash Royale na 20 lutego 2018

SQUAAAARK! New 3D models on Facebook, you say? Yes please! 😍 Have a play by dragging the below around with your finger or mouse.

Opublikowany przez LEGO na 20 lutego 2018

Przyszłość postów 3D

Nam nowa funkcjonalność przypadła do gustu, pytanie czy przyjmie się ona w rękach marketingowców i jak zareagują na nią internauci. W przyszłości Facebook zapowiedział dodanie wsparcia także innych formatów obsługiwanych plików, co znacznie ułatwi rozwinięcie tej funkcjonalności.

Czy widzieliście już posty z zastosowaniem wizualizacji 3D? Zapraszamy do dzielenia się waszymi pracami, czy linkami do ciekawych przykładów użyciami tej nowej funkcji w komentarzach 🙂

16 komentarzy

  1. Ania Kawiorska (akawiorsk90)

    Super opcja, dzieki za poradnik

    Odpowiedz
  2. Janek

    ciekawe czy przyjmie sie to w marketingu, widze ze na komorkach to niezbyt jeszcze dziala ale zobaczymy

    Odpowiedz
    • Arkadiusz Kamiński

      Czas pokaże czy ta funkcjonalność się przyjmie, widzimy coraz więcej tego typu postów w 3D. Przeglądanie działa w aplikacji Facebooka na urządzenia mobilne („pinch” umożliwia przybliżenie wizualizacji).

      Odpowiedz
  3. MarioX54

    Wow, świetnie to wygląda muszę przyznać. Wiele branż może skorzystać z tej funkcjonalności, np. branża obuwnicza – ale czy te rendery mogą być, aż tak szczegółowe? Ograniczenia z tego co widzę, do 3MB.

    Odpowiedz
    • Arkadiusz Kamiński

      Dokładnie, niestety ograniczenie pliku GLB do 3mb powoduje, że na Facebooka w tym momencie można wrzucać jedynie proste wizualizacje. Facebook zapowiedział jednak, że ta funkcjonalność będzie rozwijana o nowe rozszerzenia (może także zostanie zwiększony ten limit).

      Odpowiedz
  4. Joanna M

    Zrobiłam logo 3D dla klienta (al’a lata 90-te) był w szoku haha 🙂 Super poradnik!

    Odpowiedz
    • Arkadiusz Kamiński

      Świetnie, gratulujemy udanej wizualizacji 🙂

      Odpowiedz
  5. isoos34

    zawsze to jakies urozmaicenie dla feeda facebookowego, szkoda ze trudno o to rozszerzenie i maly jego rozmair

    Odpowiedz
  6. Alan

    Mi wyskakuje błąd, że jakaś usterka i Face to naprawi.

    Odpowiedz
  7. Konrad

    Fajna sprawa, pozdro 🙂

    Odpowiedz
    • Arkadiusz Kamiński

      Dzięki! Pozdrawiam również 🙂

      Odpowiedz
  8. Maciek848

    Mam wrażenie, że te super wizualizacje 3D tych globalnych marek zaraz po premierze, miały więcej niż 3mb… Nie mogę nic konkretniejszego niż logo udostępnić. Mam nadzieję, że zwiększą ten limit, doceniam poradnik.

    Odpowiedz
  9. nna748

    Udalo mi się :))) faktycznie dziala

    Odpowiedz
  10. Tomek

    Bardzo mnie nurtuje jedna rzecz. Można dodawać pliki renderowane do 3d a czy w przypadku jak skleje z kilkunastu zdjęć pełen obrót wokół osi mojego produktu to czy też da się tak swobodnie przesuwać?
    Jeśli takie coś jest możliwe to w jakim programie i jakim formacie powinienem zapisać.
    Próbowałem już raz ale wyszedł mi zwykły gif i Facebook wstawił tylko animacje.

    Odpowiedz
    • Arkadiusz Kamiński

      Facebook wspiera na razie tylko wspomniany w artykule format GLB. Można sklejać zdjęcia w opisanych programach, lecz końcowy plik musi ważyć poniżej 3mb – co będzie ciężkie do zrobienia, z racji dużej wagi plików 3D.

      Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszej społeczności.